VÄLKOMMEN TILL MIN BLOG
Här kommer jag att skriva ner några tankar som jag står för själv. Det kan vara med anledning av något som just hänt eller något som jag gått och funderat på en längre tid.
Du kan läsa mer om mig på min hemsida om du klickar här. KLICK.

Tuesday, November 02, 2010

Bilprovningsbyråkrati

Jag brukar ofta ta bilprovningen som ett exempel på en organisation som utvecklats från byråkrati och myndighetsorganisation och till en serviceorganisation. Men i veckan har jag fått klart för mig att det inte alltid är så enkelt i myndighets-Sverige.
Min biogasbil som är drygt 5 år har nu gått sina modiga 17 000 mil och skulle nu åter in på sedvanlig besiktning. Allt var bra, trafiksäkerhetsmässigt, men den "löstagbara" dragkroken satt fast, så den gick inte att ta bort. Borde ju knappast vara ett problem för bilprovningen, eftersom dom bara ska kolla att den inte riskerar att ramla av utan att den sitter fast ordentligt.
Men eftersom dom inte kunde få loss den, kunde dom ju inte kollat om den fastnade ordentligt efter att dom tagit bort den. Och så måste dom underkänna den, eftersom dom inte kunde kolla om den skulle sitta fast efter att man tagit bort den och dom nu inte fick bort den.
Men sedan uppstod det stora problemet. För när besiktningsmannen skulle skriva in detta i sina papper upptäckte han att bilen, som han inte fick bort dragkroken på, inte hade någon dragkrok enligt hans dokument. Så nu var problemet att besiktningsmannen inte kunde kolla om dragkroken satt fast som den skulle på bilen, som inte hade någon dragkrok eftersom dragkroken satt fast.
Ja, nu förstår ju var och en att denna bil som vid tidigare godkänts av bilprovningen med dragkrok och allt, nu var ett problem i byråkraternas Sverige. Nu måste bilen typbesiktigas med dragkrok, av Svensk bilprovning, så att dom sedan ska kunna kolla om dragkroken, som därefter finns inte bara på bilen utan också på papperet, inte bara sitter fast, utan också efter att den tagits loss, åter kan sitta fast på ett säkert sätt. Eventuellt kunde dessa två besiktningar göras vid en och samma tidpunkt, men då fick man ring ett särskilt numer för att kolla. Då jag ringde detta nummer måste flera haft problem för jag placerades som nummer 70 i telefonkön. När jag äntligen kom fram och fick förklara mitt ärende fick jag veta att någon tid på bilprovningen kunde jag inte få förrän om 7 veckor, trots att jag fått en stämpel i dokumentet från bilprovningen att jag måste komma in för ombesiktning inom 1 månad.
Som tur är hittade vi en annan bilprovning 5 mil längre bort som förbarmade sig över mig och min bil, så att jag inte trotsar myndighetens krav på ombesiktning inom 1 månad.
Sedan återstod för mig att få loss kroken och fixa till den så den åter sitter säkert fast, men det var ju bara vanligt praktiskt arbete utan inblandning av byråkrater så det ordnade sig över helgen.
Nästa gång jag köper bil med krok ska jag ha en fast krok istället
tänker
Gösta Gustavsson

2 comments:

Anonymous said...

Det var inte bättre under den förra infrastrukturministern heller. Min krok var visserligen besiktigad, men satt alldeles för bra fast. Kostade nästan 1000kr.
/Leif T

Gösta Gustavsson Linköping said...

Jag tror inte det har med någon enskild minister att göra för det har nog varit samma arbetssätt när ministrarna kommit från, s, c eller m. Det handlar om onödig byråkrati och bristande flexibilitet. Man borde utgå mer från syftet med det man gör än med byråkratiskt arbetssätt.