VÄLKOMMEN TILL MIN BLOG
Här kommer jag att skriva ner några tankar som jag står för själv. Det kan vara med anledning av något som just hänt eller något som jag gått och funderat på en längre tid.
Du kan läsa mer om mig på min hemsida om du klickar här. KLICK.

Sunday, May 16, 2010

Ostlänken håller inte ihop moderaterna

Östergötland har varit mycket tydliga i sin samling kring projektet Ostlänken. Alla partier, näringslivet, föreningar och organisationer har samfällt och tydligt prioriterat Ostlänken som det viktigaste enskilda projektet för en framtida god utveckling för Östergötland. Med detta som bakgrund är det också märkligt att inte regeringen kunnat ställa upp på detta projekt. Det stora bromsklossen har förståss varit finansminister Anders Borg (m).
Men nu visar det sig att landstingsrådet Christian Gustavsson (m) tycks dela sin finansministers ifrågasättande av järnvägarna som tillväxtmotor. Detta kan man läsa på hans blogg. http://www.christiangustavsson.se/?p=2099 Hans motkandidat på posten som kommunstyrelseordförande i Linköping Paul Lindvall står dock tydligt upp för järnvägarna också för framtiden.
Då är förståss frågan som man måste ställa sig. Vad tycker moderata samlingspartiet om Ostlänken. Är det KS-ordföranden Paul Lindvall och Östsamordföranden Jan Ove-Larsson som står för moderaternas partilinje eller är det distriksordföranden Christina Gustavsson som representerar partiets åsikt i denna fråga
undrar
Gösta Gustavsson

1 comment:

Christian said...

Nja, det finns nog egentligen ingen motsättning i vad vi säger om Ostlänken. Däremot kan jag förstå att de finns de som vill påstå att det är så. I det inlägg du länkar till så skriver jag ju också "Det är ingen tvekan om att Ostlänken skulle vara ett lyft för regionen." Jag har också, precis som många andra politiker i länet, varit delaktig i att avsätta medel för Ostlänken i landstinget.

Däremot kan man väl säga att min strategi ser lite annorlunda ut. Jag tror inte att konflikt och angrepp på regeringen (oavsett färg) ger oss Ostlänken. Jag tror inte heller att det är logiskt att se eller sälja in Ostlänken utifrån ett regionalt perspektiv. Ska man vinna framgång så måste man visa nyttan för hela landet. Något som ju också verkar vara linjen för den centerpartistiska infrastrukturministern, noterar jag... ;o)