Järnvägsbro eller tunnel?
Nu i elfte timmen tycks ett antal personer vakna till och börja fundera på bro eller tunnel för Ostlänken förbi Stångån i Linköping. En diskussion som redan avverkades i samband med kommunens beslut om resecentrums placering.
Visst finns det för och nackdelar med båda alternativen, men att bygga en tunnel för 5 - 6 spår under stångån skulle inte bara kosta 1000 till 1500 extra miljoner kroner. Den skulle också medföra stora säkerhetsrisker när såväl höghastighetståg som godståg ska gå i denna jättetunnel. Jag känner också att risken för nya problem, förseningar och kostnadsökningar är mycket stora.
Om inga mycket starka skäl för att gräva ner järnvägen framkommer i det fortsatta arbetet är det bästa att istället lägga krutet på att skapa en vacker och kanske spektakulär bro att föredra
tycker
Gösta Gustavsson
Wednesday, January 14, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
En tunnel är det enda riktigt om man har tillräckligt stora visioner för Linköping, den plats vi här diskuterar kommer vara placerat så mitt i city det går att komma i framtiden, därmed är en bro att utesluta. En bro blir en barriär, ful och bullskapande. Den tar dessutom plats från byggnation i city som det är i storstädet. Dessutom tappar Stånggån fullständigt sin attraktivitet på platsen, vilket är särskilt allvarligt då denna plats som nämdes kommer ligga mitt i stan. För övrigt så sker det nästan alltid en förslumning under stora broar, lägg därtill det mörker bron skapar.
Post a Comment